Svenskt Näringsliv släppte sin årliga lista över företagsklimatet i de svenska kommunerna för någon vecka sedan. För många borgerliga tyckare är detta släpp en av årets höjdpunkter. För andra är det i bästa fall ointressant, i sämsta fall en pinsamhet.
De faktorer som ingår spretar på samma sätt som reaktionerna. Vissa faktorer är relevanta, såsom tillgång till goda kommunikationer, kompetensförsörjning, kommunens service till företagen och tele- och IT-nät. Andra faktorer är enbart ett utslag av svenskt näringslivs marknadsliberala agenda. En kommun där ledande politiker uttalar sig kritiskt om vinster i välfärden kommer långt ner i rankingen, likaså om kommunen ifråga inte vill lägga ut offentlig verksamhet på entreprenad eller sälja ut den.
Även resultatens kvalitet är minst sagt tveksam. I kategorin Vägnät, flyg och tågförbindelser kom Timrå kommun på plats nummer tre, Malmö erövrade plats 64 i denna kategori. Timrå ligger några mil utanför Sundsvall, har motorväg, järnväg och en regional flygplats i närheten. Malmö kommun ligger några minuters tågresa från Köpenhamns flygplats Kastrup, restiden till Sturup är c:a 30 minuter och det råder ingen brist på övriga kommunikationer. Men i svenskt näringslivs ranking skiljer det 61 placeringar.
Sydsvenska handelskammaren skriver i ett debattinlägg i Sydsvenskan att kommuner är alldeles för små för att ge en rättvis bild av näringsklimatet. Analysen skall enligt Sydsvenska handelskammaren göras på regional nivå för att vara relevant utifrån företagens verklighet.
Tre företagare sågar i en annan debattartikel undersökningen jämns med fotknölarna.
Vi anser att deras rapport är ganska godtyckligt uppbyggd på faktorer som är mer eller mindre relevanta och därtill godtyckligt viktade för att passa deras intressen.
Ett enkelt lackmustest är ju att fråga sig utifrån ett Skåneperspektiv: Om Kävlinge är så högt rankat, varför finns inte alla företag där då? Varför köper Ubisoft en lokal på Möllevången och inte i Svedala kommun? Hur kan Timrå bli rankade som 3:e bäst i Sverige när det gäller väg-, tåg och flygtrafik när Malmö är rankade på 64:e plats? SdS
Reaktionerna från de tre företagarna samt från den skånska handelskammaren sätter fingret på det faktum att svenskt näringslivs ranking är irrelevant utifrån dess syfte, dvs att förbättra möjligheterna för företagande, innovation och ekonomisk tillväxt.
Jonas Michanek, Sebastian Merlöv och Måns Adler avslutar med en uppmaning jag kan instämma i.
Vi uppmanar andra organisationer, eller varför inte universitet, att göra liknande studier men utifrån mer objektiva parametrar.
Företagen är motorn i vårt samhälle – inte att använda som politiska slagträn. Med rätt fakta som plattform och ”best practice” kan vi på ett realistiskt sätt utveckla förutsättningarna för näringslivet och se till att befintliga företag växer och nya startas. Låt oss göra det. SdS