Regeringen föreslår en modest flygskatt och vissa får spatt. Första priset i spattligan går till Luleås kommunalråd Niklas Nordström.
80 kronor i skatt per flygresa inom Sverige – är det så mycket?
– Mycket pengar för företag med personal som reser, likaså för besöksnäringen, som måste få hit turister NSD
Nej, Niklas Nordström, 80 kronor är i sammanhanget inte mycket pengar.
Ska jag som Malmöbo semestra i Norrbotten ett par veckor ska jag betala flyg från Malmö, hotell, uppehälle och troligen en hyrbil. 80 kronor hit eller dit är inget som påverkar den semesterbudgeten. Å andra sidan är Nordström än ordförande för lobbyorganisationen Svenskt Flyg och gör sitt jobb som en god soldat i näringens tjänst.
Silverplatsen i spattligan går till diverse högerindivider som anser att en flygskatt är ett klassfientligt instrument. De ställer upprörda frågor i stil med: ”Hur ska vi få råd att ta familjen till Thailand?”. Marika Lindgren Åsbrink är ljuvligt sarkastisk på Twitter.
Vad är det då frågan om:
- 80 kronor på resor inom Sverige och Europa
- 240 kronor på resor utom Europa upp till 600 mil
- 430 kronor för längre resor.
Det kommer inte att döda flygnäringen. Motivet till skatten är att flyget inte betalar skvatt för sin miljöpåverkan. Det finns ingen som helst anledning att just flyget skall vara skattemässigt gynnat jämfört med andra former av resande.