SJ:s Niclas Härenstam, chef för Public Relations, bemöter Peter Perssons inlägg ”Är du lönsam gamle vän”. Peter Persson svarar i en avslutande replik. ‘
Riksdagsledamoten Peter Persson värnar äldres resor med tåg. Det är glädjande eftersom pensionärer är en allt viktigare kundgrupp för SJ.
Att det finns en avgift för att köpa biljett med manuell service är inget nytt. Tidigare var avgiften en procentandel av biljettpriset. Nu är den sänkt och en fast avgift på 100 kronor har införts oavsett hur många resor som köps, till exempel två personer som reser tur och retur. Det innebär att tågbiljetter blivit både billigare och dyrare än tidigare med manuell betjäning beroende på resans pris. Nu är det tydligare vad man som resenär betalar för och SJ tjänar ingenting extra på det nya systemet. Samma avgiftssystem har konkurrenterna i luften, fast med högre belopp.
Serviceavgiften tas inte ut vid exempelvis störningar i självbetjäningssystemet eller vid ombokning i samband med trafikstörning. Personer med funktionsnedsättning som behöver manuell service omfattas heller inte av serviceavgiften. Det är även gratis att ringa och få hjälp med att boka sin biljett via våra självbetjäningskanaler.
SJ kräver inte mobilt bank-id vid kortbetalning, det är bankerna och kortutgivarna som erbjuder olika säkerhetslösningar för betalningar på internet. De flesta banker har alternativa säkerhetslösningar utifrån vad bankkunden föredrar.
För den resenär som vill betala sin tågbiljett med kontanter finns över 600 ombud runt om i landet som ett alternativ till SJs tre resebutiker. Samtidigt kan vi konstatera att 97 procent av Sveriges medborgare har tillgång till kort medan 89 procent har tillgång till kontanter. Kort är idag det vanligaste betalningssättet.
Utvecklingen mot mer digitala lösningar drivs i hög grad av konsumenterna själva. Idag väljer över nio av tio kunder hos SJ att köpa sin resa digitalt, och ingenting tyder på ett ändrat beteende.
SJ värnar om pensionärerna. SJ har de senaste åren sänkt snittpriserna och infört generell pensionärsrabatt. I många fall är en tågresa billigare idag än för fem år sedan, även för den som köper sin resa manuellt. Glädjande nog reser också fler än någonsin med SJ. Inte minst gruppen pensionärer.
Niclas Härenstam
Chef Public relations SJ
Alla dessa kommunikatörer
Jag har en tilltagande känsla av att världen håller på att erövras av kommunikatörer. När jag kritiserar SJ för att de lägger på 100 kronor på sina biljetter om man inte gör inköpen på nätet, så svarar SJs PR-chef att det blivit både billigare och dyrare. Vidare att den fasta avgiften på hundra kronor gäller oavsett hur många resor som köps. Vänta lite nu… vanligen köper man väl bara en biljett åt gången, och då är det naturligtvis hundra kronor per biljett. Jag är i grunden naturligtvis positiv till teknisk utveckling och digitalisering. Min kritik mot SJ och andra är att man måste ta hänsyn till den grupp, vanligen äldre pensionärer som inte hinner med i utvecklingen.
När Riksbanken trycker nya sedlar och mynt borde de få användas utan straffskatt. För övrigt gjorde jag en fältstudie kring SJ vid tågresa igår. Jag frågade en vänlig tågvärd om blankett för att söka ett så kallat SJ-priokort. Svaret blev- sådana finns inte, det får du göra på nätet ! Ridå PR-chefen.
Peter Persson, riksdagsledamot (S)