Morotsmobben anfaller

Problemet med konsumentmakt är att den måste organiseras. Det gäller inte bara bojkotter, utan förstås också dess motsats: stödköp.
Men nu sprider sig en ny – lättorganiserad – aktionsform i Europa: morotsmobben.
Man utser några butiker och håller auktion mellan dem, berättar tyska tidningen TAZ. Den ägare som lovar att använda störst andel av stödköpsdagens inkomster till energisparande investeringar vinner. På ett givet klockslag samlas sedan alla – ibland hundratals människor – som vill ingå i morotsmobben för att göra sina veckoinköp i just den butiken. Ofta kan det ge lika mycket som en hel veckas intäkter – som kan gå till energisparlampor eller bättre kyldiskar.
De stora kedjorna får inte vara med. De har råd ändå, resonerar aktivisterna.
Idén föddes i USA för något år sedan. Och idag lördag samlas den första tyska morotsmobben i Berlin – i ekoproggens förlovade stadsdel Kreuzberg, förstås.
Visst, det löser inte de stora miljöproblemen. Men i väntan på hårdare lagstiftning ska ju inköpen ändå göras. Så varför inte shoppa tillsammans för miljön? Säkert roligare än att traska ensam till Konsum i alla fall.

Skribent: Petter Larsson