Leijonborg och bildspråket

än en gång bekräftar Lars Leijonborg att språkliga bilder, metaforer, avslöjar mer om bakomliggande tankar än annat som sägs. En överlycklig – och lättad – forskningsminister utbrast när beskedet om nästan-beslutet att förlägga den stora forskningsanläggningen ESS till Lund kom: ”Ja, vi vann ju inte Eurovisionsschlagerfestivalen, så då var det ju väl att vi fick detta.”

Stora delar av forskarvärlden har kritiserat ESS-beslutet för att vara ett politiskt prestigebeslut. Hänvisningen till Melodifestivalen styrker denna uppfattning. Festivalen är en tävling, och den har som alla tävlingar svagheten att vinsten är målet, syftet med hela arrangemanget. Segraren börjar alltid om från noll.

Ett beslut om en forskningsanläggning kan bara motiveras som startpunkten för en process om vars utgång vi bara kan hoppas men aldrig veta.

Leijonborgs jämförelse avslöjar därför att lokaliseringsbeslutet var syftet, den politiska framgången målet. Och då förstår man varför många forskare ställer sig utanför hejaklacken.

Skribent: Bengt Göransson