Vem fyller förortsluckan?

KRÖNIKA. Jag såg tidningen Gringo som något genuint positivt när den dök upp för något år sedan. Den fyllde en lucka, den talade om något som annars knappt syntes och jag trodde att bara det skulle få som positiv effekt att de grupper vars villkor det sällan talas om skulle ta mer plats i debatten. För det behövs onekligen.

Gringo har blivit otroligt haussad, och har för all del varit en vitamininjektion i svensk media. Den har förhoppningsvis fått folk att tänka till kring vad de läser och journalister på vad de skriver. Men frågan är hur mycket som var ett ordentligt politiskt innehåll och hur mycket som mest handlade om yta och om att den vita medelklassen skulle lära sig lite nya skojiga glosor?

Deras senaste påhitt är faktiskt snarast riktigt pinsamt. Det handlar om att få ”förortsungdomar” att börja pensionsspara, i samarbete med Skandia. ”Hur bling blir du som pensionär” kan man få svar på på kampanjsajten. Här blir plötsligt Gringos eventuella sakkunskap om hur dessa förortsungdomar fungerar något som kan säljas till ett pensionsbolag. Det där med att ta de svagare gruppernas perspektiv försvann visst när man istället kunde tjäna lite pengar på att sälja på dem saker. Många företag som lever i föreställningen att det finns svennar och blattar och att man måste tala ett visst språk för att nå de senare, får snarare sin fördom förstärkt av Gringo-gänget. Språket på kampanjsajten vänder sig närmast till barn och det är klart att man måste ha med häftiga attribut som guldkedjor och coola attribut om man ska vända sig till invandrarungdomar. Och detta säljs alltså in av ett företag som säger sig försöka motarbeta de fördomar som finns om ”förorten”. Frågan är om kunskapsbristen verkligen är så skriande att de lyckats sälja in att de vet något om hur förorten ser ut så himla länge.

För att fylla förortsluckan i svensk media längtar jag tillbaka till tiden då Dagens Nyheter hade en mobil redaktion, som höll till på olika ställen runtom Stockholm där det normalt är ytterst lite bevakning. Det var ett helt strålande initiativ, som gav många spännande infallsvinklar och en betydligt mindre fördomsfull rapportering från förorten. Var finns sådana satsningar från andra medier idag?

Skribent: Hanna Finmo