KRÖNIKA. För sådär trettio år sedan lyckades den anrika idrottsklubben MP, Matteuspojkarna, få tag i en sponsor. Det var restaurang Hamlet vid Centralen i Stockholm som mot betalning fick ståta med sitt namn på pojklagens tröjor. Sponsringen förnyades inte – tioåringarna växte för långsamt för att hinna bli kunder innan krogen såldes och bytte namn. Inte uppskattade grabbarna insatsen heller. Min ene son kom hem rasande efter en match i Sorunda där motståndarna tackade Hamlet för en god match. Deras identitet uttalades MP.
Jag påminns om händelsen när jag läser om Malmös nya stadion som ska heta Swedbank Stadion till skillnad från Swedbank Arena som ligger i Örnsköldsvik. Blir inte de som spelar på gräset eller tittar på kränkta av att deras fotbollslag och stad tillmäts mindre värde och har lägre status än en bank? Dessutom en bank som för bara ett tiotal år sedan räddades till livet av samma medborgare tillika skattebetalare. Och dessutom lämnar samma skattebetalare alltjämt mycket större bidrag till stadion och idrottsklubbarna än någonsin sponsorerna. Min erfarenhet säger mig att det alltid är det allmänna som lämnar de största bidragen till alla offentliga byggen av detta slag.
Nu är Malmö inte ensamt om att söka glans från affärsföretag i stället för att våga tro att staden i sig skulle kunna tillföra något värde för företagen. Leksand, denna en gång så stolta ishockeymetropol, lockar åskådare med hjälp av någon Ejendal när hockeyn sviktar. Mora kör med FM Mattsson som tydligen anses vara ett starkare begrepp än kommunnamnet och laget. Klassiska Eyravallen i Örebro heter numera Behrn Arena. Listan kan göras lång.
Ryavallen och Borås Arena håller däremot stilen. Där, mitt i knallebygden, har man uppenbarligen förmått hålla en viss distans till nasarna.
Skribent: Bengt Göransson