Snabba bud, sena tåg

KORT SAGT. Samma dag som det visar sig att bara en knapp tredjedel av SJ:s prestigetåg X2000 kommer fram i tid rapporteras att en ny spännande second hand-marknad etablerats på nätet. Eftersom biljettpriserna numera saknar samband med prestationen – det vill säga täcker kostnaden för transporten från en station till en annan – utan börjar på ett orimligt lågt pris och sedan utsätts för ett slags auktion, finns det smarta affärsmän som köper upp lagret av billiga biljetter första dagen och sedan säljer dem vidare med pålägg för de affärsrisker de tar.

Från marknadsekonomisk synpunkt kan man inte invända – detta är marknads-ekonomi, och att protestera är lika korkat som när tidigare Ericsson- och Skan-dia-profilen Lars Ramqvist klagar över att Nynäshamns kommun gjort en bra af-fär när den köpte hans villa.

Däremot blir det uppenbart att SJ:s ledning inte insett att dess uppgift inte är att sälja biljetter utan att svara för tågtransporter. Vem i SJ-ledningen tror ni har tid att ägna sig åt trafiken när marknadsförarna inbjuder till orgier i tariffdjungeln? Så fick vi denna dag en förklaring till tågförseningarna.

Skribent: Bengt Göransson