KULTUR. Jeepen stoppas av beväpnade och maskerade män. De tre västerlänningarna, två män och en kvinna, tvingas ut. Knäböjande på en leråker avkrävs de papper, sedan pengar. Kvinnan protesterar. Hon förs bort och avrättas.
Det är den dramatiska höjdpunkten i överlevnadsträningen som det brittiska säkerhetsbolaget AKE säljer till affärsmän, journalister och byråkrater som ska skickas till världens krigszoner.
Den österrikiske konstnären Oliver Ressler skildrar kursen i sin film ”The fittest survive”, de mest lämpade överlever.
Men de sju kursdeltagarna verkar högst olämpliga att placera i en krigszon: medelålders britter som mest ser ut som de skulle på svamptur i sina vita fritidsbyxor, sjalar och gummistövlar och som vrider och vänder på kompasser, sjabblar med bandage och springer åt fel håll när de blir beskjutna.
De må vara giriga entreprenörer och ärelystna journalister, men de är också nykolonisationens kanonmat. Det är kanske filmens viktigaste poäng.
Vid ett tillfälle blinkar de genialt trippeltydiga orden ”Surviving Capitalism” förbi och vrider dokumentären till kommentar. Om det syftar på att ”så här överlever kapitalismen”, eller ”att överleva kapitalismen” eller helt enkelt ”överlevnadskapitalism” kan man välja själv.
I övrigt är filmen okommenterad. Vi slipper förnumstiga siffror över hur mycket AKE tjänar, vem som betalar för kurserna och hur de hänger ihop med den ekonomiska plundringen av länder som Irak eller Sierra Leone. Tillsammans med skakig handkamera, halvdåligt ljud och till synes godtyckliga klipp gör det att filmen inte bara känns som en dokumentation av en utbildning. Den tar oss nästan med in i en krigszon och det är bara att erkänna: att se låtsaskrig bland bräkande får på walesiska kullar kan vara mer obehagligt än att se tv-nyheternas verkliga krig i tredje världen.
Oliver Ressler
THE FITTEST SURVIVE
(23 minuter)
Kalmar Konstmuseum
Till 30 december
ARTIKELN TIDIGARE PUBLICERAD I AFTONBLADET
Skribent: Petter Larsson
