Kokande kampskrift mot huvuddukar

KULTUR. Västeuropa har problem med slöjan. I åratal har dess vara eller icke vara och dess symobliska betydelser debatterats. Kanske för att slöjan – eller, mer korrekt, olika slags huvuddukar – är ett av de synligaste yttre tecknen för främlingen, en främling som efter 11 september gjorts om möjligt ännu mer främmande och skrämmande – oavsett att många av ”dem” är medborgare och därmed lika svenska/franska/tyska som alla andra.
I slöjfrågan mixas ofta främlingsfientlighet och, tror jag, en mer vag oro över att samhället förändras med goda feministiska befrielseargument.

Den franska antropologen Chahdortt Djavann tar i sin 42-sidiga pamflett ”Ner med slöjan!” utgångspunkt i det senare. Hon ser inte huvudduken som en religiös symbol, utan som symbol för kvinnlig underordning och sexualisering. Det är detta hon vill komma åt.
Tyvärr är hennes kokande debattinlägg så fyllt av omtagningar och groteska överdrifter – som att det är helt jämförbart att tvinga flickor att bära huvudduk och att tvinga dem till prostitution eller könsstympning – att det slår tillbaka på det goda syftet.

Djavann lämnar, klokt nog, de vuxna ifred. De får klä sig hur de vill. Det är de omyndigas huvuddukar hon vill förbjuda – det är huvudärendet.
Jag är skeptisk. Dels för att jag inte tror att ett förbud kommer åt de underliggande problemen med kvinnors underordning som huvudduken antas symbolisera. Det blir lätt ett sätt att visa handlingskraft utan att det liksom kostar något.
Dels för att jag inte är säker på att Djavann nödvändigtvis har rätt i sin beskrivning av huvuddukens betydelse. Kanske är det grundläggande problemet med hennes text att hon utgår från sina egna erfarenheter från det hårda kvinnoförtrycket i Iran och generaliserar utifrån det.
Men hos studenterna i Egypten är huvudduken till exempel ofta en protest mot militärdiktaturen. Och i Paris? I Malmö? Det måste rimligen innebära något annat att knalla omkring i sjalett när de flesta i omgivningen inte ser ett i förtid sexualiserat barn? När majoriteten i samhället inte tycker det är konstigt med flickor utan huvudduk, utan många tvärtom betraktar huvudduken med viss misstänksamhet? Och vad med de flickor som bär huvudduk mot sina föräldrars vilja?
Eftersom Djavann nu är antroplog kunde hon gott bemödat sig om att göra lite fältstudier.

Dessutom ska de – muslimerna – (tvångs-) läras demokrati, sekularism och tolerans, tycker Djavann.
Jaha. Och de miljontals väljare som röstar på Le Pen? De kanske i så fall skulle behöva ha sig en lektion de också?

Men så plötsligt, efter 40 sidor av slöjangrepp, skriver hon några klarsynta rader: ”bråket runt slöjan får inte bli ett sätt att skyla över de verkliga problemen, det vill säga de ekonomiska orättvisorna, bostadsbristen, gettoiseringen och utbildningen.”
Exakt. Men gör inte det då!

Chahdortt Djavann
Ner med slöjan!
Övers. Ann Hallström
Sekwa förlag

ARTIKELN TIDIGARE PUBLICERAD I HELSINGBORGS DAGBLAD

Skribent: Petter Larsson