Billigt, billigt, men farligt, farligt

Krisdemokraternas talesperson i ekonomiska frågor Jakob Forssmed, även han riksdagsledamot, kallar förslagen ”smågodispolitik”. Jag tvivlar på att fattigpensionärerna kommer att köpa smågodis när de får mer pengar i plånboken, snarare mat och kläder, men om någon skulle köpa en påse smågodis kommer inte jag att missunna dem det.

EU och USA har samrått om bland annat klimathotet. I medierapporteringen heter det att ett betydligt mindre bakåsträvande EU har ”pressat” Vita Huset i riktning mot minskade utsläpp av växthusgaser.
Samtidigt har man dock undertecknat ett nytt flygavtal, som kommer att göra det mycket billigare att flyga mellan de två kontinenterna. Enligt Ekot ligger lågprisflygbolag i startgroparna för att rejält sänka priset, ner till under en tredjedel av dagens.

Snacka om dubbla budskap. Billigare – och därför ökad – flygtrafik får naturligvis många goda konsekvenser. Framförallt kan mindre bemedlade öka sina kontakter över Atlanten. Det är ett slags människornas konkreta globalisering.
Men för miljön är beslutet förödande. Flyget är en av de absolut värsta miljöbovarna och flygresorna en av de saker som kommer att behöva minska om vi ska nå ett ekologiskt hållbart samhälle – eller ens undvika de mest dramatiska följderna av klimatförändringarna.
För att väga upp detta ska EU och USA tydligen också satsa på att utveckla miljövänligare flygplansmotorer.

Det är en ganska typisk hållning för vår tid: Affärerna först, lite bättre teknik, sen är det bara att bränna på.
Man kan ju hoppas att de har rätt.
Men ingenting talar egentligen för det.
Visst har teknologin under den senaste decennierna medfört stora förbättringar ur miljöperspektiv.
Men utsläppen av växthusgaser har trots det fortsatt öka i rasande fart. Att tro att enbart teknikutveckling kommer att göra det möjligt att undvika den temperaturhöjning som riskerar att radera ut djurart på djurart från jordens yta och skapa miljoner miljöflyktingar, främst i de fattiga länderna, är inte bara mer än lovligt naiv, utan dessutom direkt livsfarligt.

Tyvärr måste därför de sänkta priser på flygtrafik som nu lanseras vägas upp av ökad beskattning.
Det har i alla fall miljöpartiet begripit. Enligt medieuppgifter lanserar man i sin alternativa vårbudget idag ett förslag om kraftigt ökad flygskatt. Det borde regeringen göra till sitt.
Inte för att det är kul att betala skatt. Det är det sällan.
Inte för att det är bra med minskat resande – tvärtom.
Inte för att det är rättvist att den som betalar får släppa ut.
Utan för att en ekologisk omställning av samhället – där minskat flygande är en viktig del, i synnerhet om vi tänker oss att kineser, ugandier och somalier faktiskt har samma rätt att flyga som västerlänningar – inte är ett politisk spörsmål bland andra, utan en ren överlevnadsfråga. Det är, för att återbruka en gammal fras, den enda vägens politik.

Skribent: Petter Larsson